آب بندی یا سیلینگ دینامیک جک هیدرولیک چیست و چگونه میتوان یک جک هیدرولیک را به صورت دینامیک آب بندی کرد؟
در ادامه مقالات جک هیدرولیک به نحوه آب بندی یا سیلینگ دینامیک جک هیدرولیک رسیدیم. برای شروع از ابتدای آموزش اینجا کلیک کنید. در ابتدا اشاره کنم که اصطلاح آب بندی اشتباه است. باید برای فرایند سیلینگ در هیدرولیک از کلمه روغن بندی استفاده شود. ولی با توجه به رایج شدن کلمه آب بند در این رشته من هم از این اصطلاح استفاده می کنم. در حقیقت کلمه سیلینگ Sealing به معنای ختم کردن و قطع کردن ارتباط بین دو ناحیه است. به طوری که نتوانند با هم مخلوط شوند.
به طور کلی دو نوع سیلینگ یا اصطلاحا آب بندی وجود دارد:
1 – سیلینگ یا آب بندی استاتیک
آب بندی یا سیلینگ استاتیک در مقاله قبلی گفته شد. آن را میتوانید در اینجا مطالعه کنید. در این مقاله به آب بندی یا سیلینگ دینامیک جک هیدرولیک پرداخته می شود.
بر عکس سیلینگ استاتیک، در آب بندی دینامیک سرعت قطعات نسبت به یکدیگر صفر نیست. یعنی در این حالت قطعات تحت حرکت و دارای سرعت باید سیل و اصطلاحا آب بندی شوند. مثل پیستون و سیلندر یا گلند و شفت.
به طور کلی در یک جک هیدرولیک در دو نقطه نیاز به فرایند سیلینگ دینامیک می باشد.
1 – سیلینگ بین پیستون و سیلندر
2 – سیلینگ بین شفت و گلند
شماتیک جک هیدرولیک
سیلینگ پارت های دینامیک از نظر جنس در 3 دسته کلی طبقه بندی می شوند:
1- الاستومر ها
2- الاستوپلاستیک ها
3- پلاستیک ها
الاستومر ها در دمای معمولی کاملا ارتجاعی یا فنری هستند. پلاستیک ها بر عکس الاستومر ها در دمای معمولی کاملا سخت و غیر فنری می باشند. گروه سوم که الاستوپلاستیک ها هستند در دمای معمولی از الاستومر ها سخت تر و از پلاستیک ها نرم تر می باشند.
سیلینگ پارت ها در دو دسته کلی یک طرفه و دو طرفه و به صورت تک جزئی، دو جزئی و سه جزئی یا بیشتر ساخته می شوند.
با توجه به ساختار و نحوه سیلینگ متفاوت در این گونه قطعات نمی توان با یک روش مشخص این قطعات را تحلیل کرد.
برای فهم رفتار سیل کیت های آب بندی دینامیک جک هیدرولیک، شما را به مطالعه مقاله آب بندی استاتیک جک هیدرولیک ارجاع می دهم.
اصول و فرایند سیلینگ در حالت های استاتیک و دینامیک یکسان می باشد. روغن وارد حوضینگ سیلینگ می شود. با بالا رفتن فشار به سیلینگ پارت نیرو وارد می گردد. با توجه به خاصیت ارتجاعی قطعه، این نیرو باعث فشرده شدن قطعه در حوضینگ و چسبندگی به دیواره ها می شود. با چسبیدن قطعه به دیواره ها روغن در سمت پر فشار محبوس شده و نمی تواند به سمت کم فشار راه پیدا کند.
این حالت یا اصول برای تمام فرایند های سیلینگ چه استاتیک و چه دینامیک صادق است. در ادامه برای روشن شدن مطلب به بررسی چند مدل از پرکاربرد ترین انواع سیل کیت های دینامیک میپردازیم. این انتخاب بر اساس استانداردها و نامگذاری شرکت زیمریت به دلیل اعتبار و قدمت صورت گرفته است.
سیلینگ دینامیک جک هیدرولیک بوسیله EK
سیستم سیلینگ به وسیله EK
این نوع سیلینگ پارت چند جزئی، یک طرفه و از خانواده Veepac ها یا Chevron ها و برای آب بندی یا سیلینگ دینامیک جک هیدرولیک در ناحیه پیستون می باشد.
در حالت معمول این سیلینگ پارت 3 تکه است. البته برای موارد خاص تر و خشن تر از تعداد بیشتر رینگ های داخلی هم استفاده می شود.
Support ring: وظیفه هدایت و حفظ کردن رینگ های داخلی جهت ایجاد بهترین حالت سیلینگ را بر عهده دارد. این قطعه معمولا از جنس لاستیک فشرده یا الاستوپلاستیک می باشد.
V rings: وظیفه اصلی سیلینگ دینامیک جک هیدرولیک برعهده این قطعات است. در حقیقت قطعات دیگر در این مجموعه به جهت بالا بردن بازدهی و ظرفیت فشاری این قطعات می باشند. این قطعات از جنس الاستومر تقویت شده و دارای ساختاری منجید دار Cotton یا ساده می باشد.
Pressure ring: وظیفه بار گذاری فشاری یکنواخت بر رینگ های داخلی را بر عهده دارد. جنس این قطعه معمولا از لاستیک یا رزین فشرده یا PTFE می باشد.
با بالا رفتن فشار در این قطعه بارگذاری روی رینگ های داخلی بیشتر شده و V ring ها به صورت یکنواخت تغییر شکل می دهند و فرایند سیلینگ انجام می گیرد.
Preload: در این نوع از سیلینگ پارت ها، هم در پروفایل قطعه و هم به صورت مکانیکی و تا حدودی قابل تغییر است. در مدل TFW این خانواده پیش بار به وسیله فنر در طول عمر قطعه تامین می شود.
این نوع از سیلینگ پارت ها به دلیل استفاده از 1 یا چند V ring ( بسته به شرایط و محل استفاده ) در شرایط بسیار سخت، آزمایش خود را پس داده اند. به همین دلیل بسیار با دوام و دارای عمر و دوره سرویس طولانی هستند.
با توجه به اینکه میتوان به صورت فیزیکی توسط رینگ فشار، رینگ های داخلی را مجبور به باز شدن نمود؛ پس در شرایط اضطرار میتوان از این خاصیت استفاده کرد و فرایند سیلینگ را تامین کرد.
این سیلینگ پارت در مواقعی که سطح شفت دچار آسیب شده است میتواند به وظیفه خود عمل کند مگر در شرایط بسیار وخیم.
از مزایای دیگر این نوع از سیلینگ پارت ها میتوان به عدم حساسیت آن ها نسبت به گرد و خاک در مقایسه با سایر سیلینگ پارت ها اشاره کرد.
از معایب این نوع از سیلینگ پارت ها هم میتوان به اشغال نمودن فضای زیاد اشاره نمود.
در ضمن، نوسان در رفتار اصطکاکی و دفرمگی دینامیکی و چسبندگی و پدیده Stick-Slip هم از معایب دیگر این قطعه است.
برای استفاده از این سیلینگ پارت در سیلندر های دو طرفه میتوان دو مجموعه را به صورت پشت به پشت در طراحی لحاظ نمود.
آب بندی دینامیک پیستون جک هیدرولیک
در عکس بالا از 4 عدد V Ring به جهت بالا بردن ضریب ایمنی سیلینگ استفاده شده است.
در هنگام مونتاژ یا تعویض سیلینگ پارت، تک تک قطعات تمیز و به گریس هم خانواده با روغن مورد استفاده آغشته گردند.
سیستم سیلینگ به وسیله ES
لوازم ES مانند هم نوع خود چند جزئی، یک طرفه و از خانواده Veepac ها یا Chevron ها هستند. و برای آب بندی یا سیلینگ دینامیک جک هیدرولیک در ناحیه گلند می باشد.
تفاوت ES با EK به صورت استاندارد در 5 جزئی بودن لوازم ES است. با توجه به اینکه ES در ناحیه گلند استفاده می شود. لذا بیشتر بودن تعداد رینگ های میانی به دلیل ایمنی بیشتر و عدم نشت روغن از گلند به بیرون از جک هیدرولیک می باشد.
سیلینگ دینامیک جک هیدرولیک بوسیله ES
در مقاله بعدی به چند مدل دیگر از پرکاربرد ترین سیلینگ پارت های آب بندی یا سیلینگ دینامیک جک هیدرولیک پرداخته می شود.
باز هم در پایان برای شما آرزوی سلامتی و بهروزی از درگاه خداوند مهربان دارم.
سید مجید حقیقت پژوه تبریزی
شهریور ماه ۱۴۰۰
استفاده از کل یا بخشی از مطالب فقط در موارد آموزشی و با ذکر نام منبع بلا مانع است.